Over het project
Vrije beweging en vrij gebruik van ruimtes vormen de basis van zowel het schoolsysteem als het gebouw van het Integraal Kind Centrum (IKC) de Geluksvogel in Maastricht. In het open plan, een ontwerp van UArchitects, lopen de lokalen door naar de omliggende ruimtes binnen en buiten.
Het gebouw van het IKC de Geluksvogel huisvest een basisschool, bibliotheek, peuterspeelzaal en gymzaal. Digitaal lesgeven en milieueducatie staan centraal in deze energieneutrale school en komen tot uitdrukking in het ontwerp van architect Misak Terzibasiyan van UArchitects.
Binaire code
De gevels zijn bekleed met lichtgrijze bakstenen gemetseld met staande strekken, waarbij een deel van de stenen op klamp staan. “Dit patroon verwijst naar nullen en enen in binaire codes en daarmee naar het digitale onderwijs. Maar ook wanneer je dit niet weet, verrijkt het reliëf in het metselwerk de gebouwschil”, verklaart de architect.
Les in de open lucht
De Accoya houten luifels boven beide bouwlagen vormen een recht kader om de schuin geplaatste volumes van de lokalen en gymzaal. De luifel omkadert ook de daktuin “Dat kader maakt de daktuin is gevoelsmatig tot een echt onderdeel van de school, waar de kinderen les krijgen in de open lucht”, aldus de architect. Ook de ruimte rond de school is ingericht voor milieueducatie.
Glaspuien
Grote glaspuien laten de buitenruimte visueel het gebouw inkomen. “De vensters zijn weggewerkt achter de gevelbekleding, zodat de gevelopeningen maximaal doorzicht bieden.” Elk lokaal heeft openslaande deuren naar een buitenruimte. De toepassing van aluminium kozijnen beperkt de exploitatiekosten in de toekomst. Het triple glas draagt substantieel bij aan de energiezuinigheid.
Open verbindingen
Op beide verdiepingen staan vier lokalen via vouwwanden in verbinding met een centrale ruimte. Wanneer de vouwwanden volledig geopend zijn, lopen de lesruimtes ook fysiek vloeiend in elkaar over. Deze opzet biedt vrijheid in beweging en ruimtegebruik. Als basis voor zijn ontwerp noemt Terzibasiyan “de manier waarop de gebruikers zich door het gebouw bewegen: als een zwerm vogels. Daarom zijn de educatieve ruimtes niet beperkt door muren en deuren.”