Arlu Hoofdkantoor, Ardooie

VMRG partners
Renson NV
Opdrachtgever
Arlu
Architect
Binst Architects / Embo Architecten
Aannemer
Valcke
Opleverdatum
Januari 2021
Provincie
Buitenland
Projectbeheerder
Renson NV

Over het project

ARLU: Messing kroonjuweel langs de autosnelweg

Een nieuwbouwproject van 315 m diepte met een gevelbreedte van 105 m lang als ‘landmark’ langs de E403 autosnelweg van Kortrijk naar Brugge: dat is wat Arlu sinds de eerste spadesteek in 2019 in sneltempo klaargespeeld kreeg als nieuw ‘epicentrum’ voor alles wat met het openen van deuren te maken heeft. Of het nu om draaien, pivoteren, schuiven of kantelen gaat: merken argenta en ROB hebben hiervoor in het Belgische Ardooie voortaan een centraal uitval punt voor de 120 medewerkers onder één gezamenlijke naam: ARLU.

Heroriëntering naar zichtlocatie met meerwaarde

“Na de overname van ROB in 2017 ruilde Argentalu z’n stek in Kruisem al in voor het kantorencomplex annex productiesite van het vroegere Louage & Wisselinck in de industriezone Ter Vlucht in Ardooie,” blikt Wim Waelkens (managing director Arlu) terug. “Van die nieuwbouw die dateerde uit 2015, was de sprekend strakke gevel van de hand van architecten Govaert & Vanhoutte georiënteerd op een rustige landbouwweg. Zonde voor zo’n investering in een supermooi gebouw, vonden wij. Toen duidelijk werd hoe we daar konden uitbreiden en er onze centrale Arlu standplaats van maken, dachten we dan ook meteen na over de meerwaarde van een ‘landmark” langs de autostrade.” Bovenop de reeds beschikbare 6000m², lagen al snel de plannen op tafel om uit te breiden met 22000m² extra aan productie, magazijnen en burelen voor de operationele medewerkers, het maximum haalbare op die site. Wim Waelkens: “Maar liever dan de achterkant van een productiehal, kreeg deze nieuwbouw – naast de voorgevel van de bestaande kantoren – daar een tweede voorgevel. Niet langs een landweg dit keer, maar pal langs de E403 autosnelweg.”

Landmark in messing en zwart

Het was voor Arlu de kans bij uitstek om na te denken over het beeld van die strategisch interessante voorgevel. Daarvan moest het ontwerp – van de hand van Binst Architects en uitvoeringstechnisch door Embo architecten uitgewerkt – volgens Wim Waelkens vooral de link leggen met wat er achter de muren gebeurt. Vandaar de messing kleur van de kraag van het gebouw. Met de zwarte sokkel eronder komt die des te mooier uit de verf als hét uithangbord bij uitstek voor alles wat met ‘opening doors’ te maken heeft, de baseline die onder het imponerende ARLU logo een al even prominente plaats kreeg op de strekmetalen gevelbekleding.
“De zwarte plint van het gebouw hebben we als ‘logistieke sokkel’ bewust heel neutraal gehouden om het contrast met de kroon te benadrukken,” geeft Luc Binst (CEO Binst Architects) tekst en uitleg bij het ontwerp. “Die is deels transparant opgebouwd en krijgt de typische messing kleur die heel erg in is voor deurbeslag. De warme uitstraling en het design van het ontwerp moet in één oogopslag duidelijk maken welke hoogwaardige producten er achter die façade vorm krijgen. Kortom, het is een gevel die qua ziel perfect past bij de bedrijfsidentiteit van Arlu.” 

 

Achter die nieuwe voorgevel zitten de burelen op de eerste verdieping: waar het strekmetaal plaats maakt voor een repetitief patroon van ramen voor voldoende licht. De decoratieve gevelbekleding keert er wel systematisch terug in haaks gemonteerde vleugels, die – samen met de haast onzichtbaar strak ingewerkte vliesgevelvariant van de Fixscreen Minimal doekzonwering van Renson – zorgen voor een aangename binnentemperatuur. Het zijn de ultraslanke gekoppelde profielen in dezelfde kleur en net zo breed als de vliesgevelprofielen, die ervoor zorgen dat de doekzonwering nauwelijks opvalt in het geheel. Een echte meerwaarde in een strakke gevel als deze.
De aandachtige toeschouwer merkt toch één raam op dat achter de gevelbekleding verscholen zit. “Bewust,” verduidelijkt Wim Waelkens, “want zo kunnen we dat raam in alle veiligheid ’s nachts open laten om de burelen op warme dagen op een natuurlijke manier te laten afkoelen met frissere buitenlucht. Een tweede verdieping werd trouwens casco opgeleverd en kan in de toekomst als extra bureelruimte ingericht worden.

Beton, veel licht en natuurlijk geventileerd

Terug naar het gebouw achter de façade dan, waarvan Arlu samen met architect Wim Embo de lijnen uitzette voor een functionele industriebouw in beton. Voldoende licht, natuurlijke ventilatie en een intuïtief gebouwbeheerssysteem van OpenMotics waren belangrijke vereisten van de bouwheer. Niet verwonderlijk met alle kennis op dat vlak in huis via Renson, de groep waar Arlu – net zoals OpenMotics – deel van uitmaakt.
Wim Embo (Embo Architecten): “Het terrein achter de bestaande site vormde de grootste uitdaging voor dit uitbreidingsproject tot aan de autosnelweg. Dat lag daar niet alleen een stuk hoger, maar er was ook sprake van redelijk natte grond. Samen met de timing die voor deze nieuwbouw vooropgesteld werd (om te voorkomen dat een vroeger pand nog langer gehuurd moest worden), zorgde dat voor flink wat tijdsdruk vanaf de start van de bouw. Maar kijk: toch lukte het om dit in amper 2 jaar tijd vergund, gebouwd en operationeel te krijgen. Een huzarenstukje.”

Dankbaar gebruik van eigen producten en ervaring

Uiteraard maakte Arlu van de gelegenheid gebruik om ook eigen producten in het ontwerp te integreren. “Logischerwijze namen we alle schrijnwerk voor deze site in eigen handen. Voor de argenta Invisidoor 2.0 onzichtbare deurkaders als onze nieuwste ontwikkeling was dit zelfs het uitgelezen moment om de theorie in de praktijk te kunnen omzetten,” verduidelijkt Wim Waelkens. “Maar we gaan nog een stap verder en zien deze nieuwbouwsite ook als de ideale testcase voor nieuwe ontwikkelingen. Door die hier te installeren, kunnen we pas echt in de praktijk testen waar die eventueel nog bijsturing nodig hebben.”