Verkeerscentrale Rotterdam-Botlek, Rotterdam

VMRG leden
Zuid-Nederlandse Ramenfabriek BV
VMRG partners
Kloeckner Metals ODS Nederland/Jansen
Opdrachtgever
Havenbedrijf Rotterdam
Architect
Ir. Meinder Booij en Jürgen Wuntke AvB
Aannemer
J.P. van Eesteren
Opleverdatum
April 2010
Provincie
Zuid-Holland
Projectbeheerder
Zuid-Nederlandse Ramenfabriek BV

Over het project

Het Verkeersbegeleidingssysteem voor de scheepvaart in de rotterdamse haven, gehuisvest in de karakteristieke Walradarposten, wordt aangepast aan de nieuwste eisen. De bemensing wordt op twee plaatsen geconcentreerd, onder andere bij de Verkeerscentrale Oost aan de Botlekhaven (VCO Botlek) die hiertoe wordt uitgebreid. Deze uitbreiding is in één ‘zwevend’ volume gevat. De bestaande toren ‘doorsnijdt’ het volume, het oorspronkelijke karakteristieke beeld blijft in zijn waarde. Zo wordt de post een herkenbaar baken van controle en veiligheid.

De walradarposten zijn in de jaren ’80 ontworpen door Broekbakema, ze varieren van eenvoudige voorzieningen als een radarmast met electronicacontainer, tot bemande posten waarvan de werkplekken op twee verdiepingen optimaal uitzicht hebben op scheepvaartbewegingen van een bepaalde sector. De ruim 30 posten zijn volgens een ‘bouwdoos’principe ontworpen en vormen door eenduidig vorm-, materiaal- en kleurgebruik een herkenbare serie bakens vanaf het water en het land.

VCO Botlek bevindt zich op de kop van een havenpier, uitkijkend op de Oude Maas, de Nieuwe Waterweg en de Botlekhaven. De huidige ruimte is voor de nieuwe functie ongeschikt, zowel in maat als gewenste flexibiliteit, wel is het gewenst de toren te behouden.