Move, Amsterdam

VMRG leden
JAZO Zevenaar BV
M.C. Kersten B.V.
Rollecate B.V.
VMRG partners
Jansen AG NL/BE
Opdrachtgever
Bouwinvest en PON
Architect
BiermanHenket Architects
Aannemer
Bouwinvest
Opleverdatum
September 2019
Provincie
Noord-Holland
Fotograaf
Joep Jacobs
Projectbeheerder
Jansen AG NL/BE

Over het project

Move, het voormalige Citroëngebouw Zuid, is gerenoveerd en uitgebreid tot een hoogwaardig multifunctioneel gebouwencomplex. Het modernistische gebouw van architect Jan Wils is herontwikkeld tot verzamelgebouw voor hoogwaardige kantoor-, retail- en horecafuncties. Het gebouw is voorzien van architectonische precisie en verfijnde detaillering van de gevels.

 

Het Citroëngebouw is in 1931 ontworpen door Jan Wils en deed oorspronkelijk dienst als garage, magazijn, kantoor en showroom voor Citroën. Wils heeft eerder ook het naastgelegen stadion voor de Olympische Spelen van 1928 ontworpen. In 1959 ontwierp hij aan de overzijde een tweede gebouw voor Citroën, het Noordgebouw. Beide gebouwen, het tussengelegen plein en het stadion vormen een uniek stedenbouwkundig ensemble. Het bestaande Citroëngebouw Zuid wordt gekenmerkt door een bloksgewijze opbouw, witte gevels en afgeronde hoeken. Bij de renovatie is de oorspronkelijke, verfijnde detaillering van de gevels hersteld. Na uitgebreid onderzoek is ervoor gekozen de gemetselde gevels opnieuw te keimen. De verticale accenten uit de modernistische compositie van Wils zijn opnieuw teruggebracht in belettering met de nieuwe merknaam MOVE.
 

Met de focus op veiligheid, functionaliteit en uitstraling van het geheel, mocht JAZO Zevenaar voor dit prachtige gebouw, de roosters voor de ventilerende en niet ventilerende geveldelen leveren. Voor de buitengevels zijn twee Jansen verwerkers actief geweest. De firma M.C. Kersten heeft o.a. de trapgevels in Jansen Viss uitgevoerd. Rollecate heeft stalen vliesgevels, aluminium vliesgevels, stalen binnen- en buitenpuien, aluminium buitenpuien en een zeer speciale stalen kanteldeur mogen leveren en monteren. Tezamen met de diversiteit aan profielsystemen al dan niet met elkaar gecombineerd, een mooi stukje vakwerk met een prachtig eindresultaat. De stalen kanteldeur was maatwerk. Met een afmeting van 5300 x 3200 mm (bxh) en een totaalgewicht van circa 1800 kg was dit een mooie uitdaging. De kanteldeur wordt overdag opengehouden door 2 enorme Caterpillar Boom cilinders met een lengte van circa 3500 en met een doorsnede van 236 mm welk normaliter voor shovels gebruikt worden. 

 

Een absolute eye catcher is de entreegevel die met gasdrukveren open gaat. Een knap staaltje werk!